
Svoboda Alliance SA 

18 Trenoweth Close 

Greenwith SA 5125 

 

Special Broadcasting Service (SBS) 
Address: 14 Herbert Street, Artarmon NSW 2064 
Mail: Locked Bag 028, Crows Nest NSW 1585 

 

07/05/2021 

Open petition questioning broadcasting NTV News in Russian programming schedule of SBS 

Svoboda Alliance SA petitions SBS to revisit the decision of broadcasting NTV news program on SBS in 

Russian as the only media channel as it is fully controlled by Russian authoritarian government. NTV 

does not reflect diversity of views and perspectives and does not provide accuracy, impartiality, and 

balance in news broadcasting, which contradicts current SBS Codes and Practices. 

Svoboda Alliance SA is a not-for profit association that shares Australian values, respect democratic 

freedoms and promotes universal human rights among the Russian-speaking residents of South 

Australia in line with Universal Declaration of Human Rights (1948) and related international 

agreements ratified by Australia. Australia has wide and growing community of Russian speakers 

estimated as over 50 thousand people in 2016 by the ABS. We here express our concern that the only 

program available in Russian for the Russian-speaking community in Australia is represented by NTV 

news on SBS. 

While SBS started broadcasting NTV news in Russian when it was independent and unbiased media 

channel, the situation has drastically changed after affiliation of NTV with Russian authoritarian 

government. NTV was founded by Vladimir Gusinsky in 1993 and for several years provided 

independent and unbiased coverage of major Russian news, including the First Chechen War, and 

because of that was highly criticized by the Kremlin. As a result of those accusations, Vladimir Gusinsky 

was forced to leave the country. In 1996 NTV was bought by the Russian state-owned gas producer 

Gazprom and since then became one of the key tools of pro-Kremlin propaganda in Russia. NTV is now 

fully controlled by the largest Russian media group, Gazprom media, owned by Gazprom bank and 

Gazprom. The CEO of Gazprom, Alexei Miller, has been included in the U.S. sanctions list since 2018 

in response to a range of Russian government activities, including alleged meddling in the 2016 U.S. 

election. In our view, the continued broadcasting of its news program contributes to the 

popularisation of Putin’s autocratic regime here in Australia and undermines pro-democracy values. 

We believe, the current NTV content is in breach with the following sections of SBS Codes and 

Practices, 2019: 

1.2 Diversity of views and perspective. Showing NTV as the only source of information in Russian does 

not provide diversity of opinions in Russian society. 

1.3 Prejudice, racism, and discrimination. We believe current views expressed by pro-Kremlin media 

do not support equitable and harmonious society but in opposite create grounds for prejudice, 

discrimination and hatred to opposition and minorities. NTV news content also contains anti-Western 

propaganda that builds an image of Australia as hostile to the Russian nation due to its alliance with 

the US and other Western countries. 



2.2 Accuracy, impartiality, and balance. Misinformation and outright false facts are regularly included 

in news programs, including a very distorted portrayal of the hostilities in Eastern Ukraine. With the 

Russian government unconditionally denying the results of the JIT investigation that indicates MH17 

was shot down by the pro-Russian separatists, NTV stands by the official Kremlin line, reporting on 

purported Western conspiracy against Russia. In recent years, the persecution of opposition 

politicians as well as ordinary people expressing their discontent with the Russian government has 

increased dramatically. Meanwhile, the Kremlin-affiliated media, including NTV, continue to depict 

the opposition as “servants of the West who want to collapse and destroy Russia.” 

 

As such, the broadcasting NTV news program as ‘the only Russian news’ breaches the SBS Codes and 

Practices and the core principles of impartial news reporting. By broadcasting NTV news program, SBS 

breaches its commitment to contribute to an inclusive and cohesive society in Australia. 

In March 2021, SBS suspended the broadcast of Chinese TV news services CGTN and CCTV after it 

became aware of serious human rights concerns surrounding the channels. This decision 

demonstrated SBS’s commitment to share credible news and steer away from propaganda channels. 

Based on this precedent and that NTV has a strong record of spreading anti-Western propaganda, we 

believe, it is time for SBS to turn its attention to the NTV news program. 

We call on SBS to: 

• Either replace NTV immediately with a unbiased news program. Such a program shall be 

aligned to Australian values and shall truly serve the purpose of SBS international news 

programming. It shall inform and strengthen cultural connections instead of promoting 

animosity and hate towards Australia and other pro-democracy countries. As a substitute for 

NTV news, we recommend TV-Rain (Dozhd), an independent broadcaster funded via 

subscriptions and donations from the public.TV-Rain exemplifies impartiality and a high level 

of professional and journalistic ethics. In July 2018, SBS journalists visited TV-Rain and 

interviewed the then-Chief Editor, Alexandra Perepelova. The Russian translation of that 

interview was broadcast by SBS Russian radio but was also taken up by SBS News TV 

(https://www.sbs.com.au/language/english/audio/we-permit-ourselves-everything-says-tv-

rain-editor-in-chief); or 

• Keep NTV news on SBS programming schedule in less extent and add alternative independent 

and unbiased media channel such as Dozhd recommended above. This will provide the 

opportunity for members of Russian community to choose and compare the content in line 

with SBS Codes and Practices. 

We trust the concern we have raised will be given your most urgent and careful attention. 

 

Kind Regards, 

 

 

Slava Grigoriev 

President 

Svoboda Alliance SA 

0407 718 759 

about:blank
about:blank

